ITIL4 Foundation (Last Minute)


ITIL Foundation is het belangrijkste certificaat voor IT-professionals en -medewerkers, die meer willen weten van IT Service Management. Organisaties die volgens ITIL werken, gebruiken het complete ITIL-examenprogramma om personeel op te leiden. De ITIL-competenties van de medewerkers laten hen beter presteren en samenwerken. ITIL Foundation maakt onderdeel uit van het Certified Integrator-programma.

ITIL4 beschrijft de actuele inzichten binnen IT Service Management. Het integreert onder andere Lean, Agile, DevOps en Cloud Computing. De methode is niet meer gebaseerd op processen, zoals ITIL v3, maar ITIL4 ondersteunt snellere, kwaliteits- en waarde gedreven opleveringen van IT-diensten voor mensen en door organisaties heen.

Tijdens de intensieve training ITIL4 Foundation maakt u kennis met de basisbegrippen. Ook leert u hoe waarde kan worden geleverd met behulp van de principes, de theorie over het ITIL service value system (SVS), het four dimensions model, de Value chain (SVC) en de practises (v/h processen) uit de IT Infrastructure Library.

ITIL 4 richt zich, in tegenstelling tot ITIL v3, meer op hoe de dingen bij elkaar passen en op elkaar aansluiten. Dit wordt gestructureerd rond drie kernonderdelen: het service value system, het four dimension model en de practices. ITIL 4 voorziet organisaties van op IT gebaseerde services in de digitale economie, door waarde toe te voegen (enabling value) in plaats van slechts waarde te leveren (delivering value).

De ITIL foundation cursus bereidt u voor op het ITIL Foundation examen. Dit examen is niet inbegrepen bij deze training. Indien u naast deze training ook het examen wilt afleggen bieden wij u de mogelijkheid ook het ITIL Foundation examen te boeken. De kosten voor dit examen bedragen € 206,-.

Na de training adviseren wij nog ongeveer 8-12 uur zelfstudie voordat u het Engelstalige examen gaat doen. Het Nederlandstalige examen is nog niet beschikbaar en wordt in de tweede helft van 2019 verwacht.

De trainingsprijs is inclusief (digitaal) cursusmateriaal en de lunch. Om optimaal gebruik te kunnen maken van het cursusmateriaal adviseren wij om een eigen device mee te nemen.

Doelgroep

De doelgroep voor deze training zijn professionals, die bijdragen aan het beheer, de organisatie en de optimalisatie van de activiteiten van de processen in een IT-serviceorganisatie.

Voorkennis

Er is geen specifieke voorkennis nodig om aan de training deel te nemen. Wij verwachten van de deelnemers wél een HBO werk- en denkniveau en een basiskennis van automatisering.

Duur

De duur van deze opleiding is twee dagen. Wanneer u ook het examen wilt afleggen, is dit mogelijk ik een separate sessie.

Groepsgrootte

De maximale groepsgrootte bedraagt acht deelnemers.

Certificaat

Deze training leidt op voor het examen ITIL 4 Foundation. Na het behalen van dit examen ontvangt u een officieel certificaat. Het examen duurt 60 minuten en bestaat uit 40 multiple-choicevragen. Om te slagen dient u 26 vragen (65%) correct te beantwoorden. Wanneer Engels niet uw moeder- of bedrijfstaal is, is mogelijk om 15 minuten extra te krijgen om het examen te voltooien.

Introduction

  • IT service management in the modern world
  • About ITIL 4
  • The structure and benefits of the ITIL 4 framework
    • The ITIL SVS
    • The four dimensions model

Key concepts of service management

  • Value and value co-creation
    • Value co-creation
  • Organizations, service providers, service consumers, and other stakeholders
    • Service providers
    • Service consumers
    • Other stakeholders
  • Products and services
    • Configuring resources for value creation
    • Service offerings
  • Service relationships
    • The service relationship model
  • Value: outcomes, costs, and risks
    • Outcomes
    • Costs
    • Risks
    • Utility and warranty

The four dimensions of service management

  • Organizations and people
  • Information and technology
  • Partners and suppliers
  • Value streams and processes
    • Value streams for service management
    • Processes
  • External factors

The ITIL service value system

  • Service value system overview
  • Opportunity, demand, and value
  • The ITIL guiding principles
    • Focus on value
    • Start where you are
    • Progress iteratively with feedback
    • Collaborate and promote visibility
    • Think and work holistically
    • Keep it simple and practical
    • Optimize and automate
    • Principle interaction
  • Governance
    • Governing bodies and governance
    • Governance in the SVS
  • Service value chain
    • Plan
    • Improve
    • Engage
    • Design and transition
    • Obtain/build
    • Deliver and support
  • Continual improvement
    • Steps of the continual improvement model
    • Continual improvement and the guiding principles
  • Practices

ITIL management practices

  • General management practices
    • Architecture management
    • Continual improvement
    • Information security management
    • Knowledge management
    • Measurement and reporting
    • Organizational change management
    • Portfolio management
    • Project management
    • Relationship management
    • Risk management
    • Service financial management
    • Strategy management
    • Supplier management
    • Workforce and talent management
  • Service management practices
    • Availability management
    • Business analysis
    • Capacity and performance management
    • Change control
    • Incident management
    • IT asset management
    • Monitoring and event management
    • Problem management
    • Release management
    • Service catalogue management
    • Service configuration management
    • Service continuity management
    • Service design
    • Service desk
    • Service level management
    • Service request management
    • Service validation and testing
  • Technical management practices
    • Deployment management
    • Infrastructure and platform management
    • Software development and management
Voor deze cursus zijn momenteel geen data gepland. Neem via onderstaand formulier contact met ons op voor meer informatie over de mogelijkheden.